Monday, January 14, 2008

syuKur

Pagi yang cerah, udara yang nyaman, burung-burung berterbangan dan sang suria yang baru nak menunjukkan diri di sebalik awan.what a perfect atmosphere to start a day. Dan hari ni dia nak start balik activity with the juniors-sort of a monthly Islamic discussion.

Ok. First, recite the holy Koran. Then, discuss the tafsir of the chosen verses-the ones that were read. After that, move on to other topics. Sounds so easy, right? Tapi biasa la, bila pepagi yang nyaman dan menggembirakan yang sepatutnya diisi dengan bersenang-lenangan di atas katil atau bermalas-malasan, telah diganggu dengan duduk bersama and having a discussion, it seems like the brain was being cruel to the body by reluctantly cooperated to answer all the questions even though the simple ones. For an example, “ok, apa lessons from the verses yang baru dibaca tadi?” Rasa kesian jugak kacau keindahan pagi diorang, tapi kalau tak start sekarang, she would not know when she will be sitting with them and having the discussion as the exam just around the corner, takut pulak nak kacau diorang time tuh. Maka keheningan pagi diorang pun diganggu gugat oleh dia.

Dalam blur yang nampak macam tak bekesudahan, tetiba ada yang nak menjawab soalan, alhamdulillah, praise to Allah, the Creator of the universe, it was indeed a good start. “ayat ni menerangkan tentang nikmat yang Allah kasi kat kita yang memang secara percuma.” Dia memandang pada yang bercakap, pada mata yang berkaca. “semua yang Allah kasik adalah percuma, oxygen yang kita inhale, adalah antara nikmat yang hari-hari kita dapat pada hal kat dunia ni mana ada yang free of charge kan? Hanya nikmat yang Allah kasi je yang free.” Ada butiran manik-manik jernih mengalir. Hati tetiba terasa tesentuh. “Makanya kita kena sentiasa bersyukur atas setiap nikmat yang Allah kasi kat kita di dunia ini” menghabiskan ayat sambil tangan perlahan mengesat manik-manik kecil yang berderaian menuruni pipi. Sungguh budak ini....

Dan budak itu merupakan forerunner for that session. Because once a person had started to speak the rest would follow the trend, started to open their mouth dan rasa mengantuk pun berkurang. Yeahh... just like in the rotten apple syndrome, but in this case, this is never a rotten apple, not even close. Dan sungguh after the discussion, hati masih tersentuh dengan apa yang dilihat. Akal cuba untuk mengingat-ingat kali terakhir she shed tears whenever she talked about the bersyukur thingy. Ada ke tak ade ek? But this girl, she was really proud of her, baru bertatih mendalami Islam, baru belajar untuk menutup aurat dan mengenakan tudung dengan sempurna, baru belajar untuk mengenal huruf al quran dan membasahkan lidah dengan menyebutnya, sudah gugur air mata bila memperkatakan tentang erti sebuah kesyukuran. Sungguh Allah memberikan hidayah pada sesiapa yang dikehendaki Nya. Dan sungguh besarnya pelajaran yang dia dapati pada hari itu, sangat menusuk ke jiwa dan benar-benar menyesak minda.

Sesak minda bertanya diri mengapa air mata jarang sekali gugur bila berbicara tentang syukur. Dan dia berharap agar tahun baru ini, air mata yang tumpah biar hanya pada 2 perkara: kerana insaf akan dosa yang lalu dan ingin bertaubat kerana tak mau dimasukkan ke dalam golongan hambanya yang kufur lalu diseksa di neraka. Dan yang kedua biarlah air mata hanya tumpah bila mengingati nikmat-nikmat Allah yang diberikan padanya. Cuba belajar dari seorang yang benar-benar menghayati erti syukur dan mengaplikasikan dalam kehidupan, bukan sekadar hanya pandai bertheory seperti dia. Dan air mata yang ditahan pun tumpah beserta dengan tekad yang cuba ditanam kuat-kuat dalam hati bila mana budak itu bertanya padanya, “akak, saya malu la nak cakap, saya tak pandai pun baca Quran. Macam mana ek?You said that we should try to read the holy Koran at least 3 pages per day for the beginning. Saya baca pun tak reti. Macam mana nak dapat sampai 3 pages ni?” terdetik di hati, indeed girl, you may not know how to read the holy Koran but Allah blessed your soul by teaching you on how to be grateful toward His bounties. Betapa Allah Maha Pemurah lagi Maha Penyayang – the most gracious and most merciful.
yeah...indeed, a very beautiful lesson from her God on her birthday-5 muharram 1429H