‘woi, buat apa summer?’
‘1 word: Freakonomics’
‘walawei, silap ambik course ke?’
‘Tak ah, ambik minor.’ Gelak tak ingat, sambil sambung ayat, ‘benda baik tau. Lagi hebat dari sigmund freud’s.’
‘yeah yeah, bukan murder by numbers, tapi analyzing numbers.’
‘apa ada dalam tu?’
‘macam-macam, ala –ala psychoanalysis jugak la. Observing community, understanding the reasons behind every action. Melding the pop culture and economics’
‘bagi contoh sikit?’
‘macam jadi cikgu, bukan senang tau. Banyak pressure from 4 corners of the earth. Melintang menegak membujur lalu. Masing-masing bagi negative energy kalau tak kena gaya’
‘macam geometry pulak’
‘daaaa. Betullah. It’s not about the syllabus, but the survival. After a person is no longer a student, habis dah part belajar jadi cikgu, there is a major challenge in her life. How not to become a typical one?’
‘boleh ke?’
‘susah la. Nama pun challenge.’
‘yang mana yang tak typical?’
‘yang tahu concept la. Kalau yang main redah aja tak tahu makna, halamak habis anak bangsa. There are long run consequences tau.’
‘kau tu tahu ke apa concept dia?’
‘tak. Sebab tu aku tak jadi cikgu. Kalau tahu, mesti dah lama aku jadi guru besar sekolah kau.’
‘serious la wei,’
‘cikgu tu ganti mak bapak kat sekolah. Walau nama dia penjaga, tapi bukan takat jaga, kena bimbing dan didik. Concern, bukan takat worries’
‘sama je’
‘eh, kenapa aku rasa macam ade lain sikit. Kadang cikgu tu tak risau anak murid. Lebih pada risau periuk nasi dia kalau prestasi sekolah hancur. Tapi bila anak murid dia yang bijak pandai harapan sekolah ada perangai entah hapa-hapa, some dont even bother to concern. Tak rasa dia perlu bantu, sebab buruk-buruk budak tu pun dah namanya harapan sekolah. Pejam mata sudah.’
‘make sense. Kalau yang hampeh dalam belajar kadang tak berapa buruk pun perilaku tapi cikgu dah macam tak sabar-sabar nak kick him out. Bukan takat cikgu, yang pegang jawatan cikgu besar, penolong kanan dan kiri pun aci main sama.’
‘aku baca freakonomics tau.’
‘ah, sudah’
‘kadang seorang cikgu tu tak sedar apa yang dia boleh buat kat anak murid dia, betapa besar pengaruh terhadap anak murid. Dia asyik ingat yang dia hanya manusia yang anak murid dia jumpa time mak bapak pi kerja. Tapi biasalah kalau nama pun tiap-tiap hari jumpa, lambat laun setiap perbuatan, perlakuan, kata-kata, perangai mesti akan jadi ikutan. Tak semestinya anak murid dia kena set dulu dalam kepala nak jadi macam cikgu tu, manusia kan punya kemampuan meniru. Apa yang dilihat, didengar akan diterjemah dan ditambah emosi sebagai bahan perasa. Bagi kanak-kanak, meniru itu satu langkah pembelajaran. Bermain masak-masak bila melihat ibu di dapur setiap hari, curi guna lipstick and cosmetics lepas tengok macamna mak bersiap sebelum pi kerja, ikut gaya cakap ayah yang sibuk berbual di cell phone, dan belajar memegang steering wheel kereta mainan dengan cara ayah mengendalikan kereta.’
‘maksud kau?’
‘kadang anak murid tu sendiri tak sedar yang dalam dia benci cikgu ada perangai cikgu tu yang dia ikut. Cikgu masuk kelas lambat, anak murid pun sama pi sekolah jalan macam bergerak setempat. Cikgu bersolek dan berlemah gemalai menggoda kalah nominies pertandingan ratu cantik, anak murid pun sama, tak nak kalah dalam beg sekolah penuh alat kosmetik. Tu yang bilik guru besar dah boleh bukak jadi cosmetic outlet setiap kali spot check. Mereka belajar dari yang sudi mengajar. Dan nampak gaya dengan sikap cikgu yang suka berhias melebih-lebih dan menggoda, dah lumrah alam yang buruk itu lebih senang dan menggembirakan untuk diikuti daripada ilmu pengetahuan yang memerlukan kepada cahaya supaya masuk ke dalam jiwa.’
‘ok’
‘dan yang parah kalau cikgu lagi galak cinta dunia. Suka expoit anak murid, suruh bukak sini sana,’
‘ada ke?’
‘ada aja. Kadang cikgu pun boleh kelabu mata sampai rasa anak murid dia kena pakai skirt semua kalau nak main netball. Tak padan anak murid dah berapa tahun cahaya baligh. Sebab yang difikir title sekolah.
‘i heard that too. Ada jugak yang nak jadi sprinter pun kena buka tudung, pakai short, tight pants. Konon ikut physics concept la bai, reducing friction. Mak ai, kalau tak pecah world record tak tahu la.’
‘tapi, pecah ke? Tak, kan. Apa yang pecah Cuma azam murid yang after baligh nak berkelubung tapi tak kesampaian.’
‘quite a lot of examples actually. Bukan takat yang merosak bukak tu aja. Yang dok ajak anak murid seni hitam pun banyak jugak.’
‘wei, kau cakap biar bertapis. Seni hitam?’
‘ye la. Seni tu ok je dalam islam. Tang yang berpegang tu yang jelas haram. Nak berlakon, stage play, ok fine. Tapi kena la ingat, agama itu cara hidup. Kalau practise sampai tinggal solat, bukak aurat, abai terawih waktu malam ramadhan yang berkat, buat kat tempat yang macam haram, storyline pulak sah-sah acuan barat. Itu case berat’
‘true. Agama kena comes first. Kalau takat nak ajar atau nak bagi kurus badan ok la. Tapi perempuan dengan perempuan. Laki tak kan dengan perempuan jugak. Asingkanlah. Tak payah berebut nak hantar wakil atau tergedik nak menang pertandingan kalau sah-sah tak diberkati. Buek habis iman yo. Den iman dah la nipis, kalau termasuk dalam category all-rounder mau naya, iman entah ke mana.’
‘kadang i wonder what kind of mentality it is. Yang dok ajak anak bangsa menari tak ingat gender, acting tak ingat hukum hakam, bersukan sampai sanggup bukak aurat. Lepas dah jadi macam-macam, menang, bagi certificate dan boleh memajukan diri, meningkatkan nama sekolah dan guna untuk apply uni or scholarship. Betul ke? Begitu aja ke hidup seorang manusia. Diajar dari kecil lagi, biar sanggup bergadai agama, aurat dan pergaulan asal boleh dapat tempat kat university *sebab nak kumpul certificates or can become one of the scholar holder.’
‘serious bai, rasa macam supra diperguna dan tergadai-gadai.’
‘see, kau pun setuju. Bukan senang nak jadi cikgu. Bukan takat melaram kain baju tudung brooch dengan kasut satu tema sewarna. Atau rumah sapa bila raya paling cun dipuji anak murid, atau sapa punya kereta paling latest edition dan berkilat kat car park. Atau dok berangan apa dan berapa koyan hadiah nak dapat each year on teacher’s day. It’s indeed a lot of hard works, trials and tribulations. Ye la, nama pun nak menyekolahkan bangsa. Bukan boleh buat sehari dua.’
‘true. Nowadays, dengan ‘berpuluh-puluh juta’ A’s are possible to achieve, lagi la, pressure is everywhere. Headache.’
‘exam-oriented education system memang menyesakkan. Satu cikgu tapi macam-macam nak difikirkan. Anak murid yang nak kena polish supaya terlebih menyerlah sampai masuk newspaper, anak murid yang tak menyerlah langsung sampai nak kena rendam dengan clorox, atau pilihan bijak campur terdesak, if this kinda student is making anymore mistakes - drop him out. Tak payah pening lalat, tak ada case hitam, reputation tak terjejas, dengan nak jaga nama baik sekolah dan ranking, including to ensure that there is no more bullying among the school children, cemerlang, gemilang, terbilang dalam kokurikulum segala macam pertandingan pantun nasihat, bahas dewan rakyat, choir and spelling B, sukan dan pancaragam. Tak menang tangan. Tu yang kadang-kadang, pegangan agama, budi bahasa dan akhlak mulia terpaksa diabaikan. Di nombor akhirkan.’
‘wow, banyak betul overtime,’
‘ye la, kalau nasib baik, dapat promotion, economics is a study of incentives. There are 3 types: economic prosperity, moral incentives and social esteem. Apply this to teachers. Atas kejayaan peperiksaan yang cemerlang; naik pangkat means naik gaji, anak murid cemerlang means kena puji, social status pun tinggi lagi. Now, apa yang anak murid dapat? Offer letter, masuk newspapers, tv tapi macamana agamanya, akhlaknya dan auratnya?’
‘true. But if the things go the other way round?’
‘halamak, it’s a dead end. Orang keji, rendah diri, entah kena tukar ke sekolah yang lebih buruk lagi. Ajar may be kelas akhir sekali. Yang dah tak ada orang nak lagi. Pretty bad huh, how these incentives take over human’s life.’
‘tapi kalau seorang budak sekolah yang dapat result buruk. Paling paling pun masih boleh teruskan hidup. Basically, exam-oriented system ni memang dicipta sebagai lebih kepada gelanggang untuk cikgu – cikgu mengekalkan kejuaraan, dengan anak-anak murid sebagai experimental subjects. Untuk menguji keupayaan guru dengan pelbagai cara; tu yang ada cikgu sampai sanggup bocorkan soalan, bagi tips yang hanya focus on answering the questions, buat semua past – year papers. The aim bukan untuk mengajar tapi lebih untuk score dalam exam semata.’
‘it’s a heavy, serious accusation, u know.’
‘i’m aware of it. Reality bites. Hidup kejam kalau dengan acuan manusia. Sebab tu Nabi diutus untuk menyempurnakan akhlak, kerana akhlak yang baik puncak iman yang jitu. Agama introduced 1 word; redha. Tak payah main tipu. Kalau ada rezeki, lepas berusaha, bertawakal dan berdoa, maka disyukuri, bukan untuk berlagak dan meninggi diri. Dan kalau tak ada rezeki, cuba lagi, redha dengan ketentuan takdir. Tapi susah nak apply kat exam-oriented system. Nak percaya pada rukun iman keenam tu payah. Percaya pada qada’ dan qadar. Kalau kau dapat juta-juta A’s ko memang terer habis la. Tapi kalau kau tak dapat 1 A pun, ko memang hampeh. Tu pandangan masyarakat. Maka kau akan tertekan kalau tak mencapai apa kata survey. Ko akan feel really bad, down, emotional damage, withdrawal from community, dissociation, salahkan taqdir. Ends up either ko jadi gila atau ko commit suicide. So, which part of the whole thing showing yang dengan belajar akan mendekatkan ko pada Tuhan?’
‘enjit-enjit semut siapa sakit naik atas. Tu pepatah ke nyanyian ke, tak tau la. Tapi a very good example tentang individualistic people. Kalau ko sakit, ko kena naik ke atas, biar orang lain kat bawah, tanggung sakit seorang sementara ko kat atas. Lepas orang kat bawah sakit, dia pulak naik atas dan the cycle continues till the end.’
‘bila belajar, jangan buat kerja lain, concentrate je. Kan nak dapat juta juta A’s? Kalau boleh tolong orang dan bergaul dengan masyarakat pun jangan. Apalagi dengan kawan-kawan yang tak ada harapan. Kawan dengan orang yang pandai-pandai je. Baru boleh jadi pandai. Ilmu share among your clique je, tolong photostate materials, borrow from library, share notes, forming discussion group, kalau share kat semua nanti, diorang semua kang jadi pandai, padahal diorang tak share pun kalau ada ilmu lebih.’
‘see. Even you admit it. Memang akan jadi scenario macam tu. Bukan anak-anak semulajadi adalah individualistic tapi terlatih dengan situation. Anak-anak sekarang tak pandai bergaul dengan masyarakat sebab tak sempat atau punya peluang. Masa banyak dihabiskan dengan menghafal menghafal menghafal padahal antara cara belajar juga dengan memerhati, tapi macamana nak jadi good observer dan belajar melalui pengalaman kalau life pun tak ada? Manusia mempunyai stigma sebab dari kecil disuruh membanding beza, nak pandai kena cari kawan yang pandai buat belajar, kawan tak pandai tu, cari time nak bergossip je. Ada double-standard here, anak-anak tak pernah kenal how’s the true friendship is. Biasa takat pakai guna je. Berkawan sebab nak ilmu. Apa-apa sebab untuk berkenalan may be ok, tapi untuk berkawan, lama-lama kau kena luruskan niat bukan takat untuk duniawi semata. Jangan jadi macam aku, sampai sekarang rasa terbata-bata tak tahu macamana nak nasihat kawan yang dok berkepit dan bawak masuk laki. Sayangi kawan dan terima kekurangan. Kemudian bersama saling menutup kelemahan dengan kebaikan dan jalan kebenaran. Itu baru sebuah persahabatan.’
‘bukan nak kata apa, tapi kadang terlalu assobiyah dengan clique dia pun boleh buat seseorang jadi kedekut ilmu. Dengan geng dia, sikit punya baik hati sopan berbudi. Tapi dengan orang lain, nak tanya pun malas nak jawab. Anak-anak learnt from experience, apa yang mereka lihat dalam kehidupan sehari-hari. Sebab tu susah bagi mak bapak, cikgu untuk tukar tanggapan itu walau berkali-kali diingatkan yang sharing is caring, jangan kedekut ilmu, ilmu dibagi akan bertambah yada yada. Still tak ada progerssion.’
‘aku pun pernah dengar my friend mentioned about this one university teacher. Bukan ajar art tapi sangat excited dengan stage play. Pernah trained students, buat performance tapi progress, isi dan bentuk play tu ala-ala barat yang nama watak je melayu. Islam kad pengenalan. Kawan pernah terluah, among students sendiri tried their best nak ajak sorang budak tu pakai tudung, dan dan datang cikgu, bagi watak dan bawak dia ke dunia hiburan, ala-ala mematikan usaha atas iman tu. Memang hidayah bukan milik kita, tapi sebagai manusia, usaha atas iman mengajak orang ke arah kebaikan itu wajib. Dan sebagai role model, tanggungjawab tu lebih besar sebab apa yang seorang buat akan diperhatikan oleh penyanjungnya dan orang yang menghormatinya. bukan hanya bagi permission bila students nak solat tapi dia sendiri tak buat’
‘aku faham, semua cikgu berniat baik. Nak menyubur dan menanam minat, mengasah bakat especially dalam bab public speaking and self-esteem. Tapi bertapis la sikit, guna logic. Kalau yang anak-anak cakap tu pasal free sex, premarital relationship, sesuai tak pakai menutup aurat dengan zaman moden, tolong la cikgu awasi pemikiran anak-anak. Jangan sampai asal cakap tapi isi sampah. Itu melibatkan pemikiran dan aqidah.’
‘risau fikir pasal ummat juga salah satu sunnah nabi. Nabi risau pasal ummatnya; akidah, akhlak dan akhirat. Kalau ambik pendekatan macam tu dan apply dalam real world, insya Allah anak-anak akan lebih terjaga. Kenal mana satu anasir, mana pulak sunnah. Ajar dengan sunnah, setiap sunnah itu cahaya, membersih jiwa, insya Allah buat pelembut hati dan menjadi patuh. Maka tak timbul students lawan cikgu, maki depan belakang, pancit tayar, gores dan menang kat kereta, main isyarat tangan dan jari tanda protes, tinggi suara, buat moral entah apa-apa kat dinding tandas and so on. Dengan syarat cikgu-cikgu mengikut sunnah muhammad. Pertolongan Allah datang bagi mereka yang memelihara sunnah hamba yang paling disayangi Nya. Menutup aurat, cakap sopan, jaga pergaulan dan batasan antara cikgu lawan jantina, jangan excessive tabarruj since ini bukan beauty contest, apatah lagi america’s next top model. Tak payah menunjuk-nunjuk, gelang, rantai baru beli, kereta baru, kena rendah hati dan rendah diri dan sentiasa risau fikir pasal murid. Pasal agama dan akhlaknya. Selalu minta ampunkan kepada Allah dan tahajjud, berdoakan akan keselamatan anak murid dunia dan akhirat. Jangan buat part time kat sekolah, takut rezeki tak berkat. Bila cikgu bercahaya iman, anak murid akan tersuluh keluar dari kegelapan dan kesesatan. Tu yang ada cikgu mithali cakap, kalau anak murid dia degil, itu salah dia sebab mesti ada salah yang dia buat sampai Allah keraskan hati anak murid, tak nak ikut cakap dia. A very humble teacher.’
‘oh, don’t forget. Ada cikgu yang perlekeh sunnah. Benci bila ada anak murid simpan janggut, cakap macam kambing la. Ketawakan. Come on cikgu, ini bukan zaman jahiliyah yang tak tau apa itu sunnah. Be knowledgeable, please. Kalau tak kemas penampilan, ajar macamana bagi kemas, bukan suruh cantas sunnah nabi, bukan ke, pahala besar bagi ummat muhammad yang tak pernah tengok nabi tapi pertahankan sunnahnya? Sesuaikan schedule kasi solat jemaah dan awal waktu each time. Jangan benci atau pandang selekeh female students yang pakai tudung labuh, kalau tak reti jaga tudung, please ajar, jangan cemuh. Kelemahan secular system yang memisahkan agama dari kehidupan...’
'cakap buih-buih'
'memang la. sebab pandai cakap je la yang tak mau jadi cikgu tu. tak reti dan tak berbakat. nanti kena reject awal-awal lagi'
'cakap buih-buih'
'memang la. sebab pandai cakap je la yang tak mau jadi cikgu tu. tak reti dan tak berbakat. nanti kena reject awal-awal lagi'
*selalu tertinggal train... selamat hari guru 16th may lalu
selamat hari lahir, ayah 22nd july pun yang lalu
selamat menyambut ramadhan al mubarak, nasib baik tak berlalu
lagi. mari bersama menghayati semangat ahli badar *bukan badar
sekolah ya.
lagi. mari bersama menghayati semangat ahli badar *bukan badar
sekolah ya.
mohon maaf semua salah dan silap yang terlalu banyak berjuta-juta to infinity. ampunkan segala kesalahan yang terzahir dan di dalam hati jua tersembunyi. halahkan semuanya ya. semoga Allah membantu saya dan kamu kamu kamu belajar di madrasah ramadhan tahun ini
amin ^_6.
No comments:
Post a Comment