Monday, December 3, 2007

taNya paDa diRi...

Tanya kat diri sendiri
Apa aku nak lagi
Suruh mengaji aku bilang busy
Ajak dengar tazkirah aku kata nak study
Bila time usrah aku cabut lari
Ada muhasabah aku geleng tak nak pergi

Aku bertanya diri
Aku nak ape lagi
Ade ta’lim aku cakap ‘sorry’
Ceramah agama aku buat tak peduli
Aku bilang tak cukup masa nak baca notes nanti
Rupa-rupanya aku goyang kaki
Bersenang lenang layan movie
Tanya lagi kat diri
sampai bile nak jadi macam ni
Bila time shopping aku galak sekali
Berhabis sakan tak sedar diri
Bergossip mengumpat aku tumpang sekaki
dosa pahala aku letak tepi

Aku bertanya diri
Apa-apalah yang aku nak lagi
Ke mall sampai berjuta kali
Tak pernah sangsi atau bilang rugi
Aku bagi alasan nak hilang tensi
Sekali beli menimbun tinggi

Aku bertanya diri
Ape sebab aku malas sangat ni
Dalam ibadah berdiam diri
Tukar bab lagha aku tak tunggu lagi
Ajak sekali aku nak lagi
permainan duniawi dekat di hati

Aku tanya kat diri
Apa aku tunggu lagi
Dah cukup ke amalan ni
Budget macam standard dah tinggi
kalah kat syaitan sampai macam tu sekali
Buat jahat dah jadi hobi

Tanya lagi kat diri
Dah sedia ke nak mengadap Ilahi
Dah teguh ke iman di hati
Dah berbakul ke amalan suci
Ape pulak nak bawak ke kubur nanti
Sampai aku derhaka begitu begini
Ape, aku dah tak ingat mati

Cuba tengok alam ini
Kira nikmat yang Tuhan kasi
Perati pada kebesaran Rabbi
Juga pada kerdilnya diri
Apesal aku tak berterima kasih lagi

Afala tasykuruuun……………………………….why are you not grateful??????????????

"And remember! your Lord caused to be declared (publicly): "If ye are grateful, I will add more (favours) unto you; But if ye show ingratitude, truly My punishment is terrible indeed." - abraham, 14:07


No comments: