Thursday, May 15, 2008

buAh cempEdak di Luar pagaR

‘weh, lama ek tak jumpe. How’s your life these days?’ ayat skema lepas terlebih excited sebab lama tak jumpa.

‘fine, macam yang ko boleh nampak.’ Sekadar tersenyum.

Sambil buat muka tak bersalah, ‘nampak ape? Nampak yang ko dah makin gemuk ke?’ sebelum dua-dua seiringan ketawa. Berbual tentang macam – macam. Itu, ini dan lain-lain.

‘wey, dulu ko pernah tukar sekolah, kan? before getting back to your old school, after a semester moving to another school. Ape case?’ dah lama pendam tapi segan nak tanya.

‘tarapapa. It’s just me. Tak dapat nak adapt dekat sekolah tu. Daripada tak reti, better i moved out.’

‘really? Or was it due to any other thing or may be... things? Ko bukan ke ramah mesra tak ingat alam. Tak kan ko kene campak kat situ dah depressed kut, siap homesick bagai. Time ko form 1 dulu pun, mak ko sampai datang hostel, heran apesal la anak dia tak call rumah sampai seminggu. Rupe-rupenye ko siap lepak tengok mtv lagi kat bilik bawah.’

‘entahla...hehe, rasa macam failed pulak adaptation to environment. Aku tak reti la nak duduk kat situ’

mengerut kening, dia membuka mulut nak bertanya, tapi tak sempat. ‘Dedulu time memula mak masukkan aku kat sekolah tu, aku cuak jugak bila nampak ade cikgu bertudung kat kelas tapi tak kat tennis court. Aku tatau nak react macam mane, tapi memang serious tak sedap hati.’


Kawan terdiam sekejap, menarik nafas. Kemudian menyambung, ‘Aku buat macam biasa je. Tapi aku mula tak tahan, naik radang bile ade satu hari tu, screening untuk lompat jauh. By right, it would display how ‘unique’ the way of the untalented people like me to get the job done, for the sake of the individual mark which is 1. macam – macam gaya ada.

Sebab nak habis awal, cikgu pun paksa budak- budak perempuan yng masih berlengah-lengah tak nak lompat suruh cepat dengan arahkan bebudak lelaki pergi dekat tempat tu. Kira macam kasi hint suruh cepat habis la, budak laki nak guna pulak.

Guess it was a good, bright sunny day for those male students to cuci their mata. Watchin the female students melompat, ternampak yang tak patut nampak- called aurah, just for one mark, nak letak markah untuk curricular activity.

Aku witnessed the strunggle of the female students for their rumah sukan and the curricular marks, as well the happy face of the male students. Bile dah jadi macam tu, terus tak ade rase nak melompat ape, keluar barisan, pi buat benda lain yang absolutely tak ade male students nearby.’

Dengan perlahan keluhan dilepaskan. ‘i thought that was the last time i would have to witness such a thing. Tapi macam tak. On the sport day, the rain was pretty heavy. The event at that moment was women: 4x 400m relay. Acara masih berlangsung walau dalam hujan lebat.

Since that was not a sukaneka yang boleh lari dengan raincoat, maka berlari-larilah dengan baju yang basah kuyup just to win the title, kumpul mata untuk rumah sukan. Guess that you can imagine how the female students looked like in wet white cotton sport shirt. And also it won’t be such a problem to imagine how meriah the event with the guys as the one tree hill’s cheerleaders.’

Tak tahu nak cakap apa sebab tak pernah jadi dekat diri sendiri. Ambil langkah diam dan setakat mendengar.

‘and i think that’s it. I wanted to quit. i talked to my parents when i was home for the semester break,'

‘habis tu, ape kau goreng mak kau?’

‘sekolah tu susah la mak, sekolah orang rajin . semua study je 24/7. orang tak boleh la dok kat situ. Nak balik sekolah lama dulu mak, bolela mak, bolehla ek?....’ berkata sambil tersenyum tawar.

‘Akibatnya, mak ingat aku ni memang tak mature, tak boleh la nak jauh sikit dari rumah, a tv addict and really love lepaking and relaxing. Tak boleh susah langsung. Tu yang sampai sekarang mak aku risau bile aku nak keluar jauh dari rumah.

frustrated? Nope, not me but the parents. Mak aku deep down in her heart aku rasa dia harap aku kalau jauh dari rumah, pi sekolah yang baik, reti-reti la nak jadi independent, tak la suke benar tertinggal barang. My former A-level roomate loved to tease me, ‘ko ni, mentang - mentang rumah dekat, ayah keje sini je, kalau boleh air minum pun ko nak suruh ayah ko hantar every week’

‘tau tak pe,’ dia sekadar mengusik.

Kawan takat julingkan mata sambil ketawa.

‘yups, sekolah biasa dengan cikgu yang luar biasa...’ dia kembali menyambung.

‘aku suka sekolah lama aku. Suka sebab sekolah aku made a clear line between the guys and the girls. Macam mengongkong tapi aku tak pernah kisah. Hari sukan asing laki perempuan, tak adelah nampak bende yang pelik – pelik.

Bile kat situ, aku tak payah jadi sesiapa. Tak payah nak impress mane – mane party or individual. Hanya jadi diri aku. Masih diterima. Aku bukan tiap-tiap kali exam straight As, bukan anak emas, pengawas ke atau selalu berbaik hati nak tolong cikgu buat itu ini.

Tapi aku happy aje sebab selalu rasa disayangi. Dan kadang - kadang aku teringat, cikgu kelas macam nak menangis time peluk aku bile kali terakhir aku keluar dari exam hall after the end of SpM. Dah dia sedih, aku lagi la sedih sebab dah tak jumpa cikgu yang really wants to take care and love her students, the way she is.’

Dia mengangguk perlahan, ‘susah nak jadi cikgu ni, kena asuh diri dulu nak sayang budak – budak, kene belajar nak terima keadaan diorang seadanya. Tak bolehla takat bersorak bile result gempak, tapi tak pulak ade yang peduli bile akhlak kurang. Nasib baik aku tak jadi cikgu,’ balasnya sambil mata memandang pemandangan sekitar, sebelum keduanya berjalan melangkah pulang ke rumah di petang itu.

'eh, ko pun dulu pernah kan, pindah, after that, pindah balik kat sekolah lama?' kawan mengerut kening sambil berlagak nak tahu, padahal menahan gelak menyakat.

'err, eh dah sampai rumah aku. ok, see ya.' segera masuk ke kawasan rumah sambil tangan melambai tanda berpisah.

dalam gelak yang masih kedengaran, kawan sedikit menjerit, 'wei, yang tu pasal ko homesick ek, "
Mendidik bukan setakat mengajar itu ini secara teori. Tapi jua memastikan jalan lurus arah tuju yang dididik. Lurus bukan hanya di dunia, tapi hingga akhirat.

Among the love that will never fade
tq cikgu for the unforgetful love and memories
selamat hari guru kepada semua pendidik yang berusaha memahami anak bangsa dan terus memberi apa yang mereka perlu, bukan apa yang orang lain mahu.
Yang senantiasa berusaha untuk mendekati manusia lalu mengajak mereka membetuli kesilapan dan memberi panduan agar tak mengulanginya lagi.
Terima kasih yang amat sangat dari lubuk hati yang paling dalam, atas usaha dan kasih sayang yang dicurahkan.
buah cempedak di luar pagar,
ambil galah tolong jolokan,
saya budak baru belajar,
kalau salah tolong tunjukkan.

5 comments:

syurga tinggi _(o'.'o)_ said...

salam nadz,
rindu skola..
rindu time dolu2..
rindu kwn2..
even ak xpnah kuar dr skola..
tp sedyh, sbb ak pnah trpk nk kuar..
skang rase bersyukur sgt2 sbb abes skola mnengah 5taun kt maahad terchenta..
rndu cikgu2..
tq cekgu..
tq jugak kawan2 y sntiase mmbina smngat!
=D

ayasofia said...

waalaikumussalam jana,
huh?rindu nad?:P

premise 1:jana rindu kawan

premise 2: nad kawan jana

conclusion: jana rindu nad

amacam incik engine, okeh tak conclusion saya?

rindu kawan-kawan jugak
thanks for everythin

syurga tinggi _(o'.'o)_ said...

haha..
rindu2..
can't wait to meet up..
yeayyy..
=D

ayasofia said...

cant wait to see you too
nasib baik mengaku rindu :P

macam mane boleh jumpe blog ni?

syurga tinggi _(o'.'o)_ said...

jalan2.. jmpe la blog nad ni..
hehe
kat blog mar kalo xsilap..
mar(prag, czech republic)
=D