Wednesday, March 11, 2009

sAtirE




Eh, apa itu nyonyanya pak prof?’

‘eh, itu bini professor kan?’

‘eh, itu isteri professor ya?’




Be it nyonya, bini or isteri, the bottom line is all the words representing similar meaning.

Telah dipunya oleh encik suami dan telah sah ikatan melalui akad oleh pak cik kadi.




Sesetengah mengatakan the word ‘bini’ is a bit rude.




Heck, at least it’s a way better than the words:

  • mistress
  • Kekasih gelap
  • One-night stand
  • Or even girlfriend



Bosan.



Itu pendapat kamu tentang komitmen, tentang hubungan pernikahan.




Malangnya yang bosan itulah yang menyempurnakan hidup, melengkapkan norma. Bukan soal bosan atau menarik. Tapi kosong atau bererti. Apa guna tak bosan tapi kosong di dalam berbanding nampak bosan tapi kamu tahu ada ertinya pada kehidupan. Faham?



It’s a mind-over-the-matter problem. kamu yag mencipta suatu ruang kosong dalam perhubungan yang dengan mudah diterjemah sebagai bosan. Itu hanya nama yang kamu berikan ke atas perhubungan yang gagal setelah kelemahan itu bukan pada tali yang mengikat asalnya, bahkan terletak atas individu. The real challenge is whether a person can manipulate his feeling and create something from the so-called boring thing.



Simple namun payah untuk di aplikasi. Kalau tak percaya, lihat sahaja pada lambakan fail-fail di pejabat syariah. Bukan mintak untuk dinikah tapi future tense untuk itu. Divorce.




Kepada kamu yang bakal, telah dan sedang berumah tangga, selamat menempuh dengan tabah. Seseorang pernah menulis, ‘bahagia itu ada dalam diri. kalau kita masih tercari-cari, maka kita masih belum memiliki’.



Bahagia itu subjective. Tidak. Berjaya itu ya, sesuatu yang subjective. Tapi bahagia adalah objective. Berjaya itu usaha dan kerja. Bahagia itu apa yang dirasa. Kalau seseorang melakukan usaha dan bekerja walau dengan segala macam teknik dan taktik kotor sekalipun, jika dia mendapat pulangan yang positive dan menguntungkan maka dia dikira berjaya. Itu manusia yang punya tafsiran. Tak kira, memanipulasi tubuh dan bentuk badan untuk meraih gelaran atau berpeleseran di kelab-kelab malam dengan perkataan exclusive sebagai tambahan. sebaik mendapat hasil yang diimpikan, maka dia dikira beroleh kejayaan. Walau kedengaran dangkal.



Tapi bahagia bukan standard penglihatan biasa. Sekali lagi. sesuatu yang kamu rasa. Bukan komen-komen persis program realiti daripada jiran tetangga. Objective. Between yes and no. Mungkin kamu berjaya tapi tak bahagia. Tapi andai kamu bahagia pasti kamu berjaya. Kejayaan yang besar. Berhasil membuat diri mencapai rasa bahagia. Bukannya kehidupan yang dicanang-canang cool dan bebas tapi sebenarnya hambar tak punya rasa. Itu hanya kehidupan seorang loser.



Bahagia bukan datang dengan bangun pagi, menghadap cermin ketika menggosok gigi dan berulang kali memberi motivasi kendiri, ‘saya bahagia...saya bahagia...saya bahagia’ sebanyak 8 kali sehari. Ini bukan ubat yang harus dimakan dengan tepat. Tapi ini rahmat. Hasil kehidupan yang berkat. Kehidupan yang jauh daripada laknat. Kehidupan yang cuba dibawa pergi jauh daripada maksiat.



to run a marriage is like to have an organ transplant. an organ Grafting. Most of the time, the patient will never know who will turn out to become the donor. It just happened. Waiting and hoping and when the time comes, the miracle will hold you right in its arms. Bukan rupa yang dinilai tapi lebih kepada kelakuan. Macam derma organ. Bukan siapa penderma tapi apa reaksi badan si penerima. yes or no to the Compatibility. Immune response. Graft rejection. baik macam mana sekalipun tapi si degil immune system berkeras mahu menolak, tiada gunanya.




Sempurna mana sekalipun luaran tapi tiada keserasian akan sia-sia. Dan serasi itu ternyata bukan dari luar tapi dari dalam. Pada sifat dan sikap. Pada budi bicara dan bahasa. Pada agama. Sama macam transplant. Penolakan organ dari dalam. Daripada immune system badan. and here comes the Immunosuppressant. Corticosteroid- the drug of God. Terapi memujuk sang immune badan agar jangan nakal.



Dalam perkahwinan, perlu kepada Sabar dan syukur. Dua immunosuppressants yang mampu menghambat conflict dalaman sebuah pernikahan. Agar tidak terjadi menolakan dan perteligahan. Atau pemberontakan. Terapi memujuk hati agar redha dan menyakini akan takdir Ilahi. Itu yang dicari. Memujuk supaya menerima dengan rela hati. Namun sukar untuk diaplikasi. Sekali lagi, sikap dan sifat. Bukan rupa, harta dan tempat.



Sekian sahaja ucaptama untuk kamu kamu kamu dan kamu yang di luar sana. Selamat berbahagia. Entry ini membunuh 2 ekor burung dengan 1 batu. Ingin mengucapkan tahniah satu, dan memberi jawapan pada seseorang. Seseorang yang takut dirinya akan berada dalam keadaan bosan, hanya kerana mahukan perubahan yang membawa kepada kebaikan.




Kamu dapat rasakan, ini adalah sebuah jawapan? Jawapan pada sebuah persoalan. Persoalan tentang sebuah kehidupan. Kehidupan yang kamu katakan bosan. Iyalah. Bosan.berkeluarga, bekerjaya, menghabiskan masa bersama keluarga, memimpin kepada agama hingga tiada masa untuk diri sendiri. satu routine yang tiada henti. Tapi sungguh itu yang kamu mahu sebelum mati. Penuhi hidup ini dengan sesuatu yang bererti. Bukan takat berjola joli. sehingga tak sedar diri.




another perasan-bagus-subjek-psychology entry :)

No comments: