Monday, March 2, 2009

bajet

Entry perasan bagus...




Populariti adalah layman’s term

In math, disebut majoriti (suka hati aja)

Dan majoriti tak selalunya betul

Tapi mentang-mentang majoriti tak selalunya betul, bukanlah juga minoriti itu selalu betul




Apa yang betul?

Dia juga tak tahu

Dahulu ya, dia merasa kalau sesuatu itu lain daripada yang lain

Boleh membuat seseorang teruja

Contoh yang selalu ditonton di tv keluaran produk tempatan:

berasa bangga kalau dapat panjat pokok dan jadi lasak macam lelaki atau banyak berkawan dengan lelaki termasuk bermain baling selipar atau apa-apa sajalah

Hingga terselit perasaan memandang rendah kanak-kanak perempuan sebaya yang bermain pondok-pondok, masak-masak, ibu dan anak, atau apa-apa jenis permainan yang bertemakan kekeluargaan. Mungkin juga keluarga bersama singa. Singa menawan keluarga bahagia....



Yang bermain bertemakan the later, mungkin terselit rasa sedikit bagus kerana tak seperti kanak-kanak lasak comot yang mengendeng-ngendeng untuk berkawan dengan lelaki, walau seringkali terlihat wajah rimas dan muka yang tidak mengalu-alukan. mereka yang hanya perempuan sahaja ni sudah ada kroni. Jika rasa bosan, mudah sahaja. Buli mana-mana lelaki nerd untuk melakonkan watak suami atau bapa. Biasalah, lebih selesa menjadi dominan di kalangan gender sendiri daripada bermain dengan the opposite sex. Yang seterusnya akan membawa kepada drama bersiri the queen bee and wannabes...macam yang biasa dilihat produk tv keluaran luar yang sedang cuba diaplikasi oleh tv swasta di malaysia.




biasa di zaman remaja lebih ketara. Masing-masing ada preference. Dari segi color, music dan pengaruh rakan sebaya. Bermati-matian menegakkan ideology masing-masing walaupun kebanyakan mereka tak tahu sumber dan tatacara. Main redah sahaja asal bergaya. Juga ada yang main anti-anti. Ada yang berbangga dengan keantian pada certain color. Seolah-olah warna itu adalah buruk, hodoh, menyampahkan dan tak patut ada warna tersebut di dunia. Ada yang lebih suka berbicara dengan yang berlawanan gender, tentang skate, BMX atau formula one bagai kawan-kawan perempuan tiada mengerti apa-apa. Juga yang hanya suka-suka mencari pasal antara clans. Mungkin kerana tiada kerja rumah yang cikgu beri. Maka banyaklah masa yang berbaki. Cuba digunakan atas nama mencari jati diri. Mungkin.




Yang suka pada certain color, umpamanya hanya warna itu sahajalah yang patut dicipta sebagai one and the only color on earth. Pada warna beg, kasut, top, accessories, bed sheet, wall paper, hp. lambang gadis remaja.girlish. Belum dikira akan segala kisah cinta dan gurau senda. Juga baju dan pakaian senada. Dan make up pada bahagian muka. Tidak, tidak salah kalau berpada. Setiap sesuatu itu ada batasnya. Just find the clear cut border between the angel and the evil then remain in the secure region. itu pokok pangkalnya. Itu baseline nya. yang kurang enak apabila batasan tidak dijaga. Terlalu ingin diperhati hingga menjadi obsesi. Tak apalah walau terpaksa bersenam robik dan bersorak sorai di tengah padang dengan pakaian yang minimal sekali. Yeah, semua tahu the right term untuk sukan ini. Juga menjadi tema untuk certain drama di tv.



Undergraduate, tidak kira masih di matrikulasi atau di universiti, terdedah dengan boombox, clubs, JD, women, cosmo, metal and gig. Lebih banyak masa dihabiskan dengan menyebut perkataan indie. Indie movie, band, music and songs. Indie clothing and culture.Ya, ya. Lebih dewasa lebih open up. Lebih banyak berfalsafah tentang hidup. Mungkin juga hanya berfalsampah. Mahu mencari yang lain. Menjadi lain dan asing. Mujur masih menganggap makhluk asing sekadar hiburan, bukan in real life. Mula memberontak, mahu menyalahkan dan memandang rendah, enteng dan mengaggap remeh pada bangsa. Semua salah bangsa. Lambat, cepat lupa, materialistik, suka menonton drama seberang, telenovela, gila glamour, percaya benda kurafat dan karut. Semua dilontar sapu rata tak ada yang tinggal, dipalit atas nama bangsa. Suka-suka mencaci dan menghina. Biarlah ada batasnya. Kalau yang lebih kepada mainstream, masih mencari apa yang boleh ditonton pada rancangan tv, walau jalan cerita yang sama dipapar berulang kali, masih melayan apa yang boleh didengar lunak suara dan melodi yang tak seberapa mnyentuh hati, masih setia pada apa yang semula jadi. Tak perlu menentang arus. Walau tak berapa bagus.



Lebih merumitkan tentang penerimaan. Contoh zaman bekerja dan mencari kenalan. Tidak. Tidak. Hanya kawan. Soal bersosial. Sudah dewasa, mesti berani mencuba. Tapi bagaimana? Entahlah. Diharap bukan dengan cubaan-dugaan berpaksikan zaman jahiliyyah yang sudah terkubur donkey’s years ago. Mungkin sudah tersalah langkah, demi menunjukkan sudah terlalu gah, laju sahaja ke tempat-tempat haram yang eksekutif. Kononnya mahu menjadi diri sendiri, padahal hanya sekadar mahu dianggap cool, menutup aurat tapi pergi ke merata tempat. Dan ini bukan cerita minah-minah rempit atau kes budak-budak tak habis sekolah. Tapi kisah manusia dewasa yang ada ilmu di dada tapi mungkin kurang aplikasi agama. Menutup aurat bukan sekadar apa yang terlihat tapi harus hingga ke dalam hati, menutup segala aib yang tersirat. Ini bukan majalah hiburan. Bukan gimik atau peredaran zaman. Ini adalah syariat.



Reality, masing-masing ingin menunjuk lagak. Seolah-olah siapa yang lebih hebat dan bagus. Menunding jari punca kemunduran kerana tiada perubahan. Mau perubahan? Iya, ini bukan politik biawak. Bukan menanam tebu atau segala macam tanaman di pinggir bibir. Sekadar bermanis-manis memancing undi. Ini bukan katak, boleh main lompat-lompat kemudia merempat.Sudah-sudahlah.




Usia semakin lanjut, baik buat apa yang patut. Yang mahu dia buat, benar-benar hanya suatu cubaan dan usaha untuk mengabdi diri. Bukan pada certain industries, bukan pada certain kroni mahupun community, juga bukan pada sesuatu bernama indie, tapi hanya pada Ilahi. Moga tak menduakan Nya. moga tak menderhaka pada sunnah rasul Nya. haaaa, kan punya banyak kerja lagi? Habis apa yang saya sibuk-sibuk lagi, perasan busy dengan soal duniawi?




Ini cuma macam-bagus entry. Kalau bagus, sudah tentu tuan punya blog sudah keluar baiki diri dan berbakti.

No comments: