Thursday, May 7, 2009

eArth hOur. comfOrt zonE and doT doT doT A




Earth hour – defined as a vote-earth event against global warming, against climate changing. Less use of unnecessary electrical appliances and excessive lights. An annual global event, where all the people who claim that they are among those who love the earth will switch off the light approximately for one-hour time. Energy saved.

-wikinadzirapedia-




‘tak reti-reti nak light-off ke?’




‘Neh, sorry. I can’t. Lampu ni bukan termasuk unnecessary electrical appliances la.’

‘i made my own one yesterday. Seharian bergelap. Malas nak tukar bulb. Ni baru je pasang baru, ok’ dia hanya tersenyum bersahaja. Tanpa makna. Membawa mug bersama, melabuh duduk berdepan dengan meja kerja.




‘tak patriotic la kau.




‘cut the crap la. Term pun tak masuk, main rembat je’ dia gelak tanpa sedar. Menggeleng kepala perlahan.




so, ni memang selamba la bukak lampu tak menyahut seruan world wide fund for nature la ni. Tak nak geng dengan orang lain la.’




‘I did switch off the unimportant ones. Still follow the guideline la. Masuk kroni jugak apa’ membawa mug ke mulut sebelum menyambung,

‘Earth hour... a nice name, a profound meaning.’




‘Bumi is getting old. Kena la jaga. Even though the damage has been done, at least we struggle to put it under control

‘You know what, I think I also want to participate in organizing a world-wide event, to save the world.’




‘Wah, cool. So what’s the event, miss activist?’ Bersahaja menjawab sambil memandang kegelapan malam tanpa sinaran lampu berkelipan.




‘Give-earth-a –break event’




‘And... The objectives are?’ dia bertanya sambil menutup tingkap dengan sebelah tangan. Sebentar lagi lampu akan kembali dihidupkan. Malam akan kembali bercahaya.




‘A sin-free state’

‘bumi bebas dosa, even for awhile.’ Berhenti sejenak sebelum menyambung.

‘macam 1 hari semua penduduk bumi tak buat benda tak senonoh. No pubs are open, no kedai nombor, prostitution, clubbing, gig, masjid penuh 5 times that day. tak mengumpat, wear hijab for those who should. Lack of news on showbiz, gossips bila kau switch on that idiot box. Just for a day. Biar manusia fikir apa tujuan dicipta ke bumi’




‘kau tahu, itu memerlukan lebih daripada pencahayaan fizikal.’




‘memang dah ada usaha kan ke arah tu.’




‘yeah. Centuries ago. Since he was appointed to become the final prophet’

‘He and his families. So did the companions’




‘Then, I guess we shall proceed, continue work on it sampai bumi berhenti berputar. Sampai the time has come.’ Dia memandang telefon di tangan. Cuba memikirkan. Well, she should. Thinking about the ummah. Itu sunnah.




Mungkin ke untuk satu hari? Di mana yang ngelat nak berbaju kurung atau bertudung tup tup berbaju kurung, at least berselendang sopan. Masjid yang sunyi jadi ala-ala meriah penuh melimpah. Ada rasanya. Setiap jumaat pun ala-ala nak ke arah itu, ye dak?




Waktu buat bumi – iya mungkin bumi perlu waktu untuk berehat, itu tidak dinafi. Dengan pencemaran yang membuta tuli, kerosakan alam yang semakin tak dipeduli dan penghuni yang sesedap rasa mengumpul properti. Semua jelas. Again, the damage has been done. Tapi manusia masih punya perasaan kasihan dan akal. Maka, berkumpullah yang masih peduli, sebulat suara cuba menabur bakti dengan memberi kesedaran kepada semua yang di bumi. Bercerita tentang kepentingan, kemusnahan dan kepupusan.




Bumi perlukan usaha untuk menjaganya.Tapi yang lebih penting bukan dengan hanya sekali petik pada suis lampu, bergelap hanya untuk sementara waktu dan kumudian buat-buat lupa tak menentu. Mungkin ini bukan yang bumi benar perlu. Yang terlebih penting, bumi perlu rehat walau untuk seketika cuma, daripada perbuatan maksiat dan mungkar serta hina. Ya, bumi pernah sekali sangat gembira. Tatkala lahirnya seorang kekasih Allah di atasnya. Terlalu gembira hingga runtuh segala mercu dan tanda yang manusia bina untuk menyembah kepada selain Dia.




earth hour sama macam seruan dalam beragama. Manakan mungkin untuk sehari dua. Sekadar satu dalam setahun.

Masakan ada perubahan. Tapi manusia masih punya iman dan amal. walau betapa sedikit usaha, pasti akan ada hasilnya. Walau bukan diseru semua, pasti akan ada yang terkesan di jiwa. Biar perlahan tapi berlanjutan. Sampai nanti semua punya fikiran yang sama. Semua sepakat sebulat suara. Iya, memang sebuah pencahayaan jiwa.




Semoga bumi akan terus gembira dan bercahaya. Treat the root, not merely the symptoms. Tamak punca kehancuran bumi. Dengan iman, tertunduk ketamakan. Minimizing the destructions. Guess, that actually defined vote-for earth thingy.




Ok saya saya saya. Jangan malas.sila berusaha untuk agama. Bukan untuk siapa-siapa, tapi untuk hidayat dari Nya.




p/s: kepada puan yang sanggup mencemar duli, tetiba sesat dan terbaca the previous post, thanks for reading and a happy anniversary, the 3rd one dah ye on last april.








2 comments:

Ain said...

Tumb up!!!like this one.Haish nad sikit sangat baru satu post...post lagi ;P

ayasofia said...

thanks cik ain. tak ade idea. tu la, sikit sangat ke majlis ilmu, tu yang lembab tu bab-bab post benda-benda baik :)