Saturday, September 20, 2008

wAke hEr uP wheN sepTember eNds

K>A>M>U


Jauh di mata dekat di hati. Apa yang dirasa dibagi, dikongsi bersama. Walau jauh beribu batu, sungguh your words tell everything even they come without any expression, no feeling, just a bunch of letters arranged together forming lines of different sentences.



Melihat kamu terganggu dengan apa yang kamu lalui bukan sesuatu yang lazim. Selama bersama kamu, hidup dilalui bersama dengan gelak ketawa. Yups, things come and go, it’s what they called life, sometimes you can’t pretend that nothing happens but most of the time you are really good at it. Biasanya bukan emosi negative yang mewarnai kehidupan kamu. Tapi ceria, ketawa dan senyuman and a sense of sengal perhaps.



Kerana itu, mengetahui betapa berat dilema yang kamu hadapi, hingga bisa memadam warna ceria kehidupan kamu, turut membuat hati berasa susah. Seumpama ini bukan kamu yang saya kenali suatu ketika dulu. Seumpama saya akan kehilangan kamu.



Tapi saya tahu, kamu yang saya kenali cukup tabah dan kuat. Girl, u really can make it. Never give up, keep on depending on Allah, He knows while we are all not knowing. bercakap tentang itu, mengingatkan diri kepada peringatan imam beberapa hari hari yang lalu.



‘...But it is possible that ye dislike a thing which is good for you, and that ye love a thing which is bad for you. But Allah knoweth, and ye know not.’


(Translation from the second chapter verse 216). Memang ayatnya mudah, cukup simplistic, tapi comes with a profound meaning, cukup untuk merawat hati yang luka, sempena hadiah yang berupa kejutan kamu terima di hari lahir.

Kata imam itu ada beberapa pengajaran dalam ayat tadi. Saya hanya mendengar dari sebalik tirai, wishing that I wont doze off and can really remember them word by word, sentence by sentence and perhaps they can penetrate directly to the depth of my heart. Mengambil posisi yang dirasakan sesuai, saya kembali memfokus, cuba meneliti setiap patah kata.


Lesson number 1: bersangka baik dengan Allah. (no prejudice, please)

Dia Tuhan manusia. Mana mungkin Si Pencipta tak tahu yang terbaik bagi yang dicipta? Kata imam itu. Justeru yang terbaiklah yang dianugerahkan pada ciptaannya, hanya saja terpulang perception yang mendapat anugerah, mahu bagaimana dengan segala pemberian Nya. Mahu diterima dengan senyuman walau hambar tapi masih mencuba, yang mana itu yang kamu sedang lakukan. Sedaya mungkin menghadapi hari mendatang walau kadang-kadang nafsu membisik seribu keraguan sesudah termeterainya sebuah keputusan yang berlandas pada rasa tawakal kamu kepada Si Dia setelah berusaha meminta hidayah dan petunjuk. Akhirnya, hati kamu cekal dan betah untuk membuat keputusan setelah menimbang tara dan meninjau daripada pelbagai sudut pandang. Hesitation won’t cancel out the certainty. Rasa ragu kamu itu tak kan bisa memadam perasaan yakin sewaktu kamu memberi persetujuan. Cekallah wahai seorang yang bernama kamu. Semoga Allah menghapus padam segala kegelisahan di jiwa.


Lesson number 2: redha, sabar dan ikhlas menghadapi dugaan

Itu kamu. Kamu yang saya kenal amat redha dan ikhlas dalam apa yang kamu lakukan. Walau kadang-kadang kamu menjadi kurang sabar dan cepat melatah, namun cepat sahaja rasa tidak selesa itu kamu hindarkan dari terus berleluasa memenuhi hati dengan lawak jenaka. Yang saya akui, tak pernah membuat saya kering gusi, melihat gelagat kamu saja sudah cukup untuk mengusir rasa gelisah saya. Tapi kini, yang gelisah sendiri adalah kamu, dan saya hanya mampu menjadi pembaca yang setia, meneliti setiap baris ayat dari kamu. Maaf kerana saya tak bisa berada di sisi kamu saat kamu benar-benar memerlukan teman sebagai sokongan. Tapi ketahuilah yang saya sentiasa mahu mendengar setiap permasalahan dari kamu, kedua selepas kamu memperdengarkan kepada Allah, agar kamu bisa berasa lega, supaya saya dapat kembali melihat senyuman kamu yang saya kira sudah tidak semanis dulu.

Imam ada menyebut, redha kerana kita hamba, justeru tak punya pengetahuan yang menyeluruh akan hikmah di balik peristiwa, lantas kerana kita hamba maka harus ikhlas dalam menyerahkan segala urusan pada Nya dan sabar dalam menunggu keputusan dari Nya in which it leads to the third lesson at that night.


Lesson number three: Allah is all-knowing

Allah Maha Mengetahui, sebelum semasa dan setelah sesuatu terjadi. Dia melihat segala sesuatu secara menyeluruh sedang saya dan kamu tiada kemampuan, namun dibekali usaha. Usaha agar saya dan kamu bisa predict the sequence of life thoroughly, according to the cause-and-effect basis, consequence of the action taken and how it may affect the future. Jika kamu mahu saya memberitahu apakah hikmahnya yang tersurat mahupun tersirat, mungkin saya hanya tersenyum, menggeleng kepalan kerana tiada apa yang mampu saya suarakan. Saya sekadar reti untuk merepek dan hanya pandai menyuruh kamu bersabar, saya sendiri tidak tahu bagaimana untuk menanganinya andai ia menjadi suatu yang realiti dalam kehidupan saya nanti.

Saya minta maaf kerana tak bisa menyelami hati dan perasaan kamu. Kesian kamu yang mengharap agar saya memberi nasihat tetapi saya hanya mampu membuat lawak. Saya lega melihat kamu ketawa dan tersenyum kembali, seolah sudah bisa melupakan sejenak kekusutan yang melanda pemikiran. Apapun, saya turut berdoa pada Allah agar di membuka pintu hikmah supaya mampu melihat ke dalamnya. Dan lagi saya berdoa agar Allah menetapkan keputusan dan hati kamu andai ini adalah yang terbaik bagi kamu. Semoga Allah memberi kamu petunjuk jalan mana yang bisa kamu lalui. Hingga sampai waktu itu andai, atau sesudah itu, saya akan sentiasa menyokong kamu, biar apa jua keputusan kamu. Kamu ingat ya, saya akan sentiasa berada di belakang kamu, sebagai kayu sokongan bila-bila saja kamu memerlukan.


Lesson number 4: dia yang bernama dugaan

Iya, itu ujian bagi menilai keimanan kamu. Allah berkehendak agar kamu tahu nilai dan tahap keimanan kamu, untuk kamu up grade kan lagi ke tahap yang tertinggi yang bisa kamu capai. Ujian bagi saya dan kamu berbeza. Kamu lebih kuat, ujian lebih hebat. Semoga saya dan kamu sama-sama dapat memperbaiki iman masing-masing usai setiap ujian. Semoga kamu berjaya dalam ujian kali ini. Allah ingat akan kamu, maka Dia berikan kamu dugaan, agar Dia bisa mendengar lagi dan lagi buat kesekian kalinya aduan kamu yang hanya pada Nya. Kadang saya cemburu akan perhatian Nya pada kamu, namun saya berdoa agar dijauhkan daripada dugaan yang berat kerana saya bimbang tidak sekuat kamu. Kamu sabar ya. Tambah-tambah lagi ujian buat kamu saya kira sungguh istimewa, ujian di bulan mulia, ramadan kareem. Waktu di mana, Allah berkehendak untuk mendengar dan memperkenan segala doa dan permintaan hamba Nya. Waktu di mana pintu-pintu rahmah dan keampunan dibuka lantas keberkatan mencurah turun tanda kasih sayang Nya pada semua.

Kamu, keputusan yang kamu ambil setelah kamu bermunajat pada Nya, di bulan yang bukan bulan biasa. Di bulan yang para syaitan dirantai. Semoga keputusan kamu bukan yang bersandar pada nafsu, yang saya yakin bukan, dengan izin Allah. Saya benar-benar harap masalah kamu akan selesai dan terungkai dengan secepatnya dan kamu dapat menikmati tahun akhir kamu dengan ceria sebelum kamu pulang ke malaysia. Dan peringatan kepada dia yang bernama ‘masalah,’ sila jaga kawan saya dengan hati-hati ya. Handle with care. This isn’t a request but an order :P


Saya rindu kamu, faham. Dah jangan sedih-sedih lagi.

Dan kamu hanya menjawab: faham. (apakah? Why u didn’t say that u miss me too,ceih)

15092008/15091429

6 days are the gap between you and me born into this world. 6000 miles are the distance separates our locations.

I wont wake you up when september ends, but i will keep you awake walking on His lane. Boleh tak?

4 comments:

Author said...

jemput ke blog http://hamidians99-03.blogspot.com/

Anonymous said...

who is this special person?

ayasofia said...

a female called friend.
and who are u, the one who left the comment?

Tuan Azmil Abdullah said...

It's about to end now.. ;)

Passing through.