Tuesday, May 1, 2007

caNtiK taPi haRaM

Assalamualaikum....
Seperti hari2 yang sebelumnya, marilah kita mengambil penngajaran dan tarbiah daripada perkara yang berlaku di sekeliling kita…
Sekarang ni umpama satu trend yang amat menjadi-jadi pada seluruh ummat manusia untuk berlumba-lumba menguruskan badan. Jika dilihat, tak kira di tv,majalah atau di surat khabar maka akan terserempaklah dengan iklan yang menunjukkan 2 gambar : yang disebelah kiri agak berisi, comot, seolah-olah hilang keyakinan diri, berwajah tension dan di sebelah kanan mempunyai segala ciri2 yang berlawanan dengan ciri2 pada gambar yang pertama...persoalannya adakah segala-galanya menjadi indah jika kita mempunyai badan yang kurus, langsing dan digilai ramai?????

Bandingkan pula dengan situasi ini....
Sebelum mengambil pil A :
Cik Z : “saya sebelum mengambil pil ini, malu nak kuar rumah, rasa cam sume orang tengok semacam je, jadi tak de la pernah terfikir nak berboyfriend ke macam trend orang sekarang ni. Maklumlah tak de sape yang bergirlfriendkan perempuan gemuk macam saya kan. Baju pun tak leh la nak pakai hentam keromo je..kena beli yang super size, dah tu tak leh la nak pakai yang seksi2 sikit, maklumlah kang nampak plak lemak2 yang tak sepatutnya menjadi tontonan awam...”

Selepas 6 bulan mengambil pil A:
Cik Z : “ Alhamdulillah..sekarang saya lebih yakin dengan penampilan diri saya, dah rasa tak malu dah nak keluar ke, bersosial dan melepak bersama kawan, orang pun dah tak pandang saya semacam malahan mula beri perhatian pada saya..saya berasa amat berkeyakinan sekali. Teman lelaki saya pun memuji bentuk badan saya sekarang dan yang paling utama saya tak la rasa terpinggir lagi setiap kali sale, maklumlah kalau dulu hanya sekadar melihat orang lain mencuba baju2 yang cantik coz kalau nak beli pun tak muat tapi sekarang sume jenis baju saya boleh cuba, dah tak rasa segan nak melawa dan pakai pakaian trend terkini...”

Comment juri :
1- dari mula lagi saya dah rasa ada hikmah TUHAN bagi awak tu berisi, coz dulu de la rasa malu nak berboyfriend, nak bertabarruj(berhias diri) untuk tontonan awam mahupun nak kuar rumah untuk membuang masa melepak.... tapi sekarang.....??? ingatlah“malu itu sebahagian daripada iman...”
2- boleh saya tanya reason awak nak kuruskan badan yang sebenarnya??? Betul2 untuk kesihatan ke atau sekadar teringin nak jadi perhatian ramai... ape saudari ni kurang mendapat perhatian di rumah dan diabaikan oleh kuarga ke?? Ingat sekarang ni zaman fitnah, Rasulullah pernah mengingatkan ummatnya bahawa tiada fitnah yang lebih besar pada lelaki sepeninggalan Baginda kecuali wanita..
3- La.. kalau macam tu lebih baik jadi berisi daripada kurus, tengokkan sekarang ni lebih mendekati pembaziran plak.. pantang nampak sale sikit dah tempted. Duit bershopping tu may be more beneficial kalau diinfakkan ke tabung2 Palestine, rumah anak2 yatim dan mereka yang memerlukan..bukannya digunakan free2 nak bagi syarikat2 orang kafir maupun tempatan yang hobinya suka mempromote pakian tak cukup kain macam M&S, versace, armani, YSL, fendi, prada, valentino, D&C, GC dan yang sekufu dengannya agar semakin kaya. Dah la diorang tu memang diketahui umum sedia ada kaya.

Jadi kepada yang sedang membaca cerita beserta comments para juri yang tak tau la bertauliyah atau tidak(tapi rasanya cam diorang ni lebih baik arr daripada juri2 program realiti yang hanya menyentuh soal seni, nyanyi, tari, melodi, pitching dan lebih senang lari serta lepas tangan daripada tanggungjawab social dan moral coz sepanjang melihat program realiti tv, selain melihat bakat baru dicungkil, kita juga akan dapat melihat bakat para juri mengutuk yang bukan calang2 tahap keceluparannya hingga kadang2 berasa ragu adakah meraka ini sedar malaikat ‘atid tengah tak menang tangan nak buat laporan kat dalam buku tahunan amalan kejahatan untuk dibentangkan di padang masyar kelak ??... tepuk dada tanya iman..) harap dapat ar fikir akan pengajaran dan moral values masing2...

Cumanya, article di atas bukanlah bertujuan untuk memperlekeh mana2 pihak especially yang sedang ataupun telah atau dalam perancangan untuk menurunkan berat badan atau bukanlah nak memberi penegasan akan kebaikan menjadi obese, hanya sekadar renungan. Try to look at the other side of the coin, if berat badan tak mencapai tahap hyper jadi tak payahlah terlalu taksub dengan idea nak menguruskan berat badan, even andai menghampiri tanda yang tiada harapan untuk menurunkan berat badan maka masih menjadi kewajiban pada setiap seorang yang bergelar khalifah ALLAH di muka bumi ini untuk bersangka baik kepadaNYA. Ade la hikmah2 tertentu yang ALLAH tak izinkan badan tu kurus, mungkin makin kurus maka makin cantik maka jadi miang seluruh badan ke, makin suka pakai ketat2 dan jarang2 ke, pakai makin singkat ke, jadi makin desperate nak dapatkan perhatian kaum yang berlawanan jantina, semakin tak tau malu nak menunjukan aurat, makin gedik ke... anything could happen and it is indeed possible. Whatever ladies, for heaven’s sake, don’t be cheap and desperately friendly in your entire life!

And one more, bilalah makhluk2 ALLAH yang bergelar manusia termasuk diri sendiri terutamanya, yang melata kat muka bumi ALLAH ni nak faham concept yang beauty is only skin deep, kalo muka and body lawa bukan bole bawak ke kubur pun(since yang bole bawa ke kubur de 3 je which are: doa anak yang soleh, amal jariah dan ilmu yang bermanfaat.) Jangan la asyik hanya pandai bagi nasihat kat anak2 yang “don’t jugde a book by its cover” tapi yang bagi nasihat tu setiap kali nak undi pemenang dalam programme realiti tv kegemaran dia mesti tengok pada rupa paras dan kecantikan tubuh and konon cam nak cover la double standard yang dipractisekan maka bagi la alasan perfect package....bosan2...the same case goes with mencerahkan kulit wajah yang dengan bila pakai je product2 tertentu yang selalu dicommercialkan kat tv tu maka akan dapat la jawatan2 tertentu yang dulu cam rasa2 susah nak dapat..if wajah cerah tu is so crazily ultra important untuk mendapatkan jawatan tertentu kerana dimitoskan dapat meningkatkan keyakinan diri, maka alamatnya tak dapat la Condolezza Rice tu jawatan setiausaha Amerika Syarikat coz Bush tak nak bagi as dia tak de wajah fair and lovely cam iklan dalam tv tu or sampai Qiamat pun jangan harapla Naomi Cambell tu akan berjaya meletakkan nama sebaris dengan supermodel2 terkenal dunia!

The thing is self esteem tu nak binanya bukan cam semudah membeli cekodok di gerai mak minah berdekatan rumah atau secepat memasak mee maggie, tapi keyakinan dibina dengan sifat syukur yang wujud dalam diri dan tak memandang rendah akan kejadian semulajadi diri sendiri. Kekurangan diredhai dan kelebihan disyukuri. If diri sendiri pun tak hargai kecantikan asli kurniaan TUHAN kat dier, tak kan la kambing Pak Dollah sebelah rumah tu plak yang nak sibuk2 appreciate....pandai2 fikirla sendiri.. A keyword to happiness is to treat each failure and victory equally means tak yah la hyper happy sampai tak ingat dunia bile berjaya and down to underground mode plak bile sedey – paper pun berpada-pada and bersederhana adalah kunci kebahagiaan hidup.

p/s: sorry, i never meant to kutuk juri kat dalam reality tv...ok la i did mean it because sometimes i cannot stand the way they expressed their opinions in such a silly way.
And the worst part is most of them are MUSLIMS!
Hope ALLAH will forgive me for my sins.... and grant us with HIS nur...to lighten our day in here and hereafter.....amen!

No comments: